توصيه هاي پلیس راهور ناجا درخصوص عدم توجه به جلو در حین رانندگی

| ۳۳
توصيه هاي پلیس راهور ناجا درخصوص عدم توجه به جلو در حین رانندگی

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا: 32درصد علت اصلی تصادفات در 24ساعت گذشته ، عدم به جلو در حین رانندگی بوده است


 سرهنگ عین اله جهانی گفت: عدم توجه به جلو هنگام رانندگي، از جانب راننده وسيله نقليه؛ از جمله موارد قابل ملاحظه اي است كه باعث بروز تصادف در رانندگي مي گردد.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور افزود: طبق ماده 180 آئين نامه راهنمايي و رانندگي،  رانندگان حق ندارند ضمن رانندگي، با كسي صحبت يا استعمال دخانيات نمايند و يا خوراكي يا آشاميدني ميل كنند و از هرگونه وسایل و تجهیزات مانند تلفن همراه که باعث انحراف ذهنی و رفتاری راننده گردد استفاده کنند و بايد كاملا" به جلو توجه  داشته باشند.

سرهنگ جهانی اذعان داشت: با توجه به اينكه اصل حركت منوط به رويت و ديدن است و ايمني  در حركت، مستلزم دقت و توجه مي باشد؛ لذا مفهوم مفاد بند قانوني مذكور شامل هرگونه عملي است كه فرد راننده را هنگام رانندگي، از توجه به جلو و اطراف بازداشته  و در نهايت باعث بروز خطر گردد كه صحبت كردن با تلفن همراه ،يكي  از مصاديق بارز و ملموس حال حاضر آن  است كه در بيشتر موارد باعث بروز تصادفات خطرناكي نيز مي شود.

معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا افزود: عدم توجه به مقابل و عدم رعايت فاصلة طولي بيشترين علت تصادفات را تشكيل مي دهد. هر قدر فاصلة شما با خودروي مقابل كمتر باشد، فرصت براي تصميم گيري در مقابل خطر كمتر خواهد بود. لذا حفظ فاصلة طولي مناسب از وسيلة نقلية جلوئي ضروري است.

وی در خصوص عوامل خستگي گفت : يكي از عوامل خستگي، اختلال در خواب و زمان رانندگي  است كه هر دو با افزايش خطر تصادف هاي رانندگي ارتباط قوي و شناخته شده اي دارند. افرادي كه در طول شبانه روز سه ساعت يا كمتر خوابيده باشند (اختلال شديد در خواب)، بالاترين ميزان خطر تصادف ها را نشان مي دهند و بين رانندگاني كه 5 تا 7 ساعت را در شبانه روز به استراحت و خواب اختصاص مي دهند در مقايسه با افرادي كه بيشتر از 7 ساعت مي خوابند، اختلافي مشاهده نمي شود.
 
سرهنگ جهانی همچنین درخصوص راهكارهای كاهش تصادفات ناشي از خستگي افزود:  خواب كافي، بهترين راه مبارزه با خستگي مي باشد. راننده بايد بعد از يك سفر طولاني به قدر كافي بخوابد و برنامه ريزي كند تا در مدت زماني از روز كه به طور طبيعي هوشيار هست رانندگي كرده و در طول ساعات معمول براي خواب (از نصف شب تا 6 صبح) از رانندگي اجتناب كند. مطالعات نشان داده كه خطاي رانندگان خسته در شب زيادتر است. اگر راننده واقعاً به خواب نياز دارد بايد در اولين مكان امن كنار بكشد، بهتر است راننده صندلي را براي چرت زدن انتخاب نكرده و در يك مكان راحت، استراحت مؤثر و كوتاهي داشته باشد.
 
منبع www.rahvar120.ir